خلیج همیشه فارس

امروز :

اسناد خلیج فارس

خلیج همیشه فارس ایران و ایرانی

وجود اسناد مستند دوره هخامنشي براي حقانيت نام خليج *فارس

 

وجود اسناد مستند دوره هخامنشي براي حقانيت نام خليج *فارس
  


ژوهشگر و ايرانشناس برجسته كشور گفت: نام خليج*فارس از روزگار باستان با توجه به اسناد و مدارك موجود از جمله سنگ نوشته بابلي جزيره خارك، شهر ليان ايلامي در بوشهر و ده*ها مكان، كتيبه و سند ديگر به امپراطوري*هاي ايلامي، ماد، هخامنشي و حكومت*هاي بعد از اين حكومت*ها وابسته است.


ايرج افشار (سيستاني) در حاشيه حضور در مراسم روز ملي خليج*فارس در جزيره هرمز در گفت*وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس با بيان اينكه كشورهايي كه تا چهار دهه پيش وجود خارجي نداشتند و اكنون نيز به مثابه اميرنشينان مونتاژي و مينياتوري متشكل از چند جزيره هستند، حرف*هاي نامعقول به زبان جاري مي*كنند، اظهار داشت: خليج*فارس منطقه*اي ژئواستراتژيك، ژئواكونوميك و ژئوپولتيك است و به دليل قرارگيري در مركز تجاري و اقتصادي جهان همواره در طول تاريخ از جايگاه ويژه سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و نظامي برخوردار بوده است.

*سنگ*نوشته بابلي جزيره خارك و ليان ايلامي در بوشهر، مستندترين اسناد

وي با بيان اينكه برخورداري از اين ويژگي*ها، خليج*فارس را به عنوان يك ايده*آل براي استعمارگران درآورده است، يادآور شد: نام خليج*فارس از روزگار باستان با توجه به اسناد و مدارك موجود از جمله سنگ نوشته بابلي جزيره خارك، شهر ليان ايلامي در بوشهر و دهها مكان، كتيبه و سند ديگر به امپراطوري*هاي ايلامي، ماد، هخامنشي و حكومت*هاي بعد از اين حكومت*ها وابسته است.
افشار اظهار داشت: سنگ*نوشته*هاي بيستون، آثار هردوت و گزنفون نيز براي حقانيت نام خليج*فارس كافي است.

*ايران بيشترين كرانه، جمعيت و فعاليت اقتصادي و اجتماعي را در خليج*فارس دارد

اين پژوهشگر در ادامه با بيان اينكه در بين كشورهاي همسايه بيشترين كرانه و جمعيت متعلق به ايران است، اظهار داشت: سهم ايران در طول تاريخ از نظر تجاري و اقتصادي در اين آبراه نيز به عنوان قرارگيري در وسط دنيا، از ساير كشورهاي حاشيه بيشتر است.

*فرهنگ غني پارس*ها دليل نامگذاري خليج*فارس است

افشار در بخش ديگري از سخنان خود بيان كرد: در زمان*هاي دور به دليل زندگي پارس*ها در كرانه*هاي خليج*فارس كه تاريخ گواه به فرهنگ غني و توسعه يافته آنها مي*دهد، اين دريا با نام خليج پارس نيز نامور گشته است.

*سازمان ملل چندين بار به امارات در مورد ادبياتش اخطار داده است

ايران شناس برجسته كشور ادامه داد: نام خليج فارس را همه جوامع جهاني و به ويژه سازمان ملل متحد به رسميت شناخته و نامي غير از اين نام را براي خليج*فارس ذكر و برنمي*تابند.

*هيچ قدرتي توان تغيير نام*هاي تاريخي و شناخته شده دنيا را ندارد

افشار گفت: هيچ قدرت و كشوري هرچند زورگو و يا استعمارگران قلدر مآب نيز توان تغيير نام*هاي جغرافيايي بين*المللي را ندارد.

*به اعراب خاطي پيشنهاد مي*كنيم رفتار مسالمت*آميز و توام با احترام ايران را جواب دهند
وي تاكيد كرد: ما ايرانيان به كشورهاي عربي منطقه به چشم برادران خود نگاه مي*كنيم و از همين رو از آنها خواستاريم كه همانطور كه ايران با آنها رفتاري مسالمت*آميز، با احترام و عزت دارد آنها نيز دست به رعايت آداب ديپلماسي جوامع منطقه بزنند.
افشار با بيان اينكه برخي از كشورهاي منطقه كه بي*ادبانه و غير مسئولانه و بر خلاف آداب ديپلماسي سخنان ناحوشايند در مورد تماميت ارضي ايران سرافراز به زبان جاري مي*كنند، گفت: برخي از شيخ*هاي عرب بايد بدانند كه تا سه چهار دهه پيش به عنوان يك كشور وجود خارجي نداشته و اكنون اميرنشينان مونتاژي و مينياتوري به شمار مي*روند كه از چند جزيره مصنوعي تشكيل و خود را كشور معرفي مي*كنند و از همين رو بايد حد و حدود خود را بشناسند.

*ياوه*گويي*هاي برخي از اعراب هيچ ارزشي در ادبيات بين*المللي ندارد

وي با بيان اينكه ياوه*گويي*هاي اعراب هيچ تاثير و ارزشي در ادبيات ديپلماسي بين*المللي ندارد، اظهار داشت: زدن اينگونه حرف*ها در مورد تماميت ارضي كشوري همانند ايران، كمك به رژيم صهيونيستي است و بايد مواظب بود.
ايرج افشار كه به دليل شركت در جشنواره روز ملي خليج*فارس در جزيره هرمز حاضر شده، جمعه شب نيز در جشن ملي خليج*فارس كه با حضور وزير فرهنگ و حضور احتمالي معاون اول رئيس جمهور در فرهنگسراي شهيد آويني بندرعباس برگزار مي*شود، در مورد خليج*فارس با محوريت*هايي همانند نقش منفي و مثبت رسانه*ها در معرفي اين آبراه تاريخي سخن مي*گويد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: